فروردین 99 | نرخ جدید عوارض آزادراهی دولتی برای سال 1399 اعلام شد؛ نرخی که نشاندهنده جهش 140 درصدی عوارض این آزادراهها نسبت به سال 98 است.
وسیله نقلیه | تهران قم | کرج قزوین | بندرعباس بندر رجایی | کمربند جنوبی و غربی تبریز |
---|---|---|---|---|
سواری - وانت | 1200 تومان | |||
کامیونت و مینی بوس | 2400 تومان | |||
کامیون 2 محوره - اتوبوس | 3600 تومان | |||
کامیون 3 محوره و بیشتر | 4800 تومان |
همچنین سازمان راهداری موظف شده تا پایان سال 99، در هرکدام از چهار آزادراه فوق، سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض را در همه لاین ها (به غیر از یک لاین در مسیر رفت و یک لاین در مسیر برگشت) اجرایی کند.
اسفند 98 | روز سه شنبه -6 اسفند 98- قطعه اول آزادراه تهران - شمال افتتاح میشود. طول قطعه اول آزادراه تهران شمال، حدود 32 کیلومتر است که با افتتاح آن، مسیر 90 کیلومتری جاده فعلی، 60 کیلومتر کاهش یافته و به همین دلیل نیز زمان سفر را تا حدود یک ساعت و نیم کمتر کرده است.
عوارض تعیین شده برای آزادراه تهران شمال، که فعلا برای فاز اول آن درنظرگرفته شده، برای خودروهای سواری صرفا به ترافیک مسیر تردد وابسته است اما برای سایر خودروها، همواره ثابت و بصورت زیر محاسبه میشود:
وسیله نقلیه | روزهای عادی | روزهای اوج سفر |
---|---|---|
سواری | 20 هزار تومان | 30 هزار تومان |
وانت | 30 هزار تومان | |
مینی بوس | 35 هزار تومان | |
اتوبوس | 40 هزار تومان |
آزادراه تهران شمال بعد از گذشت 24 سال از شروع ساخت، در بهمن 98 به بهره برداری رسید. ارزش فعلی این آزادراه حدود 10 هزار میلیارد تومان است.
دی 98 | سازمان امور مالیاتی کشور، نرخ عوارض و مالیات و حق الثبت انواع خودروهای داخلی و وارداتی و همچنین قیمت فروش و مجموع ارزش گمرکی همه خودروها را جهت اجرا در سال 1399 و 2020 میلادی، اعلام کرده است.
طبق بخشنامه فوق، بهای فروش مندرج در اين جدول، با رعايت تقليل ارزش به ازاء سپری شدن هر سال از سال مدل خودرو و حداكثر تا شش سال به ميزان سالانه ده درصد 10% و حداكثر تا 60% خواهد بود.
همچنین آخرین خبرها از عوارض آزادراهی سال 98 را در ادامه این مقاله، بخوانید.
طبق خبری که از سوی کارگروه شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها اهلام شده، نرخ عوارض آزادراهی از ابتدای شهریورماه 98 افزایش یافته است.
آقای خاشع -دبیر این کارگروه- البته گفته که این افزایش نرخ قرار بود 5 ماه پیش اتفاق بیفتد ولی بنا به دلایلی از اول شهریورماه 98 اجرایی شده است. هرسال، افزایش نرخ عوارض آزادراهی بادرنظر گرفتن نرخ تورم سالیانه محاسبه میشود که در سال 97، نرخ تورم معادل 27% (اعلامی مرکز آمار) بوده است.
نرخ جدید عوارض آزادراهی در سال 98 نیز 15.7% نسبت به سال 97 افزایش یافته. البته آقای داوودی -مدیرکل بهره برداری آزادراهها- گفته که این نرخ افزایش برای هر آزادراه متفاوت بوده اما طبق ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی، بصورت میانگین معادل 21% خواهد بود.
هم اکنون ساخت هر کیلومتر آزادراه، حدود 20 میلیارد تومان هزینه دارد که در آزادراه های جدید، 70% آن از طریق سرمایه گذار و مابقی آن نیز از طریق دولت تامین میشود. به همین دلیل اگر نرخ عوارض به سمت واقعی شدن حرکت نکند، شرکت های سرمایه گذار نیز با مشکلات متعددی روبرو میشوند.
6 شهریور | طرح عوارض الکترونیکی، بزودی در سه آزادراه دیگر نیز عملیاتی میشود. این خبر را مجری این طرح -آقای سهیل مظلوم- رسانهای کرده و گفته که با احتساب این سه آزادراه، تعداد محورهایی که این طرح در آنها اجرایی شده، به 7 آزادراه میرسد. اما این سه محور جدید، عبارتند از:
یکی از مهمترین تصمیمات سازمان راهداری در سال 98، اجرای طرح عوارض الکترونیکی آزادراه هاست. این طرح با اینکه بصورت آزمایشی و تنها در چندین آزادراه مهم درحال انجام است ولی در آیندهای نزدیک، قرار است تمام محورهای اصلی سراسر کشور را هم پوشش دهد.
منظور از طرح عوارض الکترونیک یا ETC، پرداخت عوارض بدون توقف کردن خودروست.
بزرگترین مزیت استفاده از ETC، شیوه پرداخت بسیار آسان آن است. البته مزیتهای جانبی دیگری هم میتوان برای این طرح تصور کرد. مثل:
از 28 اسفندماه سال 97 طرح عوارض الکترونیکی برای چهار آزادراه زیر اجرایی شده است:
در فاز دوم این طرح -که احتمالا اجرای آن تا اواخر تابستان 98 طول میکشد- آزادراههای زیر نیز عملیاتی میشوند:
همچنین قرار است تا پایان تیرماه 98، تمامی 28 آزادراه کشور به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل شوند.
آقای امیر امینی - معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه - از تغییر روش محاسبه عوارض آزادراهی خبر داده است؛ تغییری که البته به نفع رانندگان است!
طبق گفته های آقای امینی در خردادماه 98، در سیستم فعلی پرداخت عوارض الکترونیکی، هر خودرویی که از گیت عوارضی عبور میکند، باید عوارض را به طور تمام و کمال پرداخت کند؛ یعنی اگر از بین مسیر، وارد آزادراه شده یا حتی در میانه آزادراه، قصد خروج از آن را داشته، بازهم باید عوارض را کامل پرداخت کند.
اما در روش « پیمایشی » محاسبه عوارض دیگر این طور نیست و خودروها بر اساس پیمایشی که در آزادراه داشتهاند، عوارضشان را پرداخت میکنند. مثلا اگر خودرویی تنها در 10% یک آزادراه حرکت کرده و سپس از آن خارج شده، تنها باید 10% عوارض آن آزادراه را پرداخت کند. آقای امینی همچنین گفته که این روش محاسبه جدید قرار بود در اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود اما بدلایلی به تاخیر افتاده ولی حداکثر تا اواخر خردادماه امسال، مرحله آزمایشی آن شروع میشود.
در جدول روبرو، نرخ عوارض آزادراهی برای سال 98 مشخص شده است. این نرخ از ابتدای شهریورماه 98، در آزادراه های کشور، اعمال شده است. عوارض سال 98 برای خودروهای سواری حدود 21% بیشتر از سال 97 شده است.
همچنین مالکان خودروها دقت داشته باشند که در آزادراههایی که به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل هستند دیگر امکان پرداخت نقدی عوارض وجود ندارد.
پرداخت یا استعلام عوارض آزادراهی به روشهای مختلفی امکان پذیر است:
خیر! تگ یا همان برچسبی که روی شیشه های خودرو نصب میشود، تنها یکی از روشهای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه است. در این روش، مالک خودرو باید قبل از تردد، تگ را تهیه و آنرا نصب کند. بنابراین مبلغ عوارض، بلافاصله بعد از تردد در آزادراه از شارژ تگ، کسر میشود.
با توجه به امکان پرداخت عوارض از روشهای آسانتر (که در سوال قبل توضیح داده شده) خرید و استفاده از تگ، توصیه نمیشود.
بلافاصله بعد از رصدشدن توسط دوربینهای آزادراهی، پیامک پرداخت عوارض برای « مالک خودرو » ارسال میشود.
در صورت عدم پرداخت تا 24 ساعت، پیامک دوم جهت یادآوری برایتان ارسال میشود. نهایتا اگر تا 48 ساعت بعد از پیامک دوم همچنان مبلغ عوارض را پرداخت نکرده باشید، پیامک سوم برای شما ارسال و جریمه عوارض برایتان لحاظ خواهد شد.
در صورت رصد خودرویتان توسط دوربینهای پلاک خوان، تا 72 فرصت پرداخت جریمه دارید. در غیر اینصورت علاوه بر اصل جریمه، باید مبلغ دیرکرد جریمه را هم پرداخت کنید. همچنین توجه داشته باشید که میزان جریمه پلیس برای عدم پرداخت عوارض آزادراه ها، برای خودروهای مختلف، متفاوت است.
طبق گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در تاریخ 25 اردیبهشت ماه 98، خودروهای پلاک عمومی، معلولان و جانبازان پلاکشان ثبت شده اما تا اطلاع ثانوی، مشمول پرداخت عوارض آزادراهی نیستند.
آقای میرشفیع -معاون ساخت و توسعه آزادراه ها- در اردیبهشت ماه 98 از موافقت وزیر راه و شهرسازی با معافیتهای جدید عوارضی خبر داد.
طبق این خبر، تاکسی هایی که در حومه و اطراف شهر تردد میکنند برای عبور از آزادراه های اطراف، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند. به عنوان مثال در شهر تهران، تاکسی هایی که در مسیر فرودگاه امام تردد میکنند و از آزادراه های تهران-قم و تهران-ساوه میگذرند، مشمول معافیت پرداخت عوارض هستند.
طبق قانون، دو گروه از خودروها مشمول تخفیف عوارض آزادراهی هستند:
همچنین طبق قانون فوق، خودروهای عمومی که بیش از 40 بار تردد در یکماه داشته باشند، مشمول تخفیف 50 درصدی (20+30) هستند.
از کجا سوال بپرسیم؟
از آنجایی که طرح عوارض الکترونیکی به تازگی اجرایی شده، ممکن است اشکالات یا ایرادات فنی برای رانندهها جهت کسب اطلاعات بیشتر، انتقاد، سوال و همچنین هرگونه اعتراض از سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه میتوانید با « خدمات آنی رو » به شماره تلفن 63468531-021 در تماس باشید یا به شماره 100001531 نظر و درخواستتان را بصورت متنی، پیامک کنید.